17/2 Gött i Mössan - Göteborg

Årets första gig var nog den svåraste men mest lärorikaste kväll på länge.
Denna kväll hade Gött i Mössan flyttat till Café Hängmattan. Det var Temakväll och kvällens tema var: Publiken Väljer.
1 timme innan showen skulle börja gick konfrac... konfran... Martin Gustafsson ut och frågade publiken om vilket ämne vi komiker skulle prata om.
Någon utav de som redan hade kommit vid den tiden valde att vi skulle prata om Peter Forsberg.
Fatta mig inte fel, jag har inget personligt emot Peter Forsberg, han är och har varit en otroligt duktig hockeyspelare. Men det är också ungefär så långt mina kunskaper sträcker sig när det gäller sport.
Jag kan ingenting om sport... Hockey... 2 lag kör runt och skjuter en liten puck till varandra... Visst, jag tycker det är roligt att titta på när det är landskamper... men inte annars.
Jag fick googla och försöka leta upp all möjlig information om honom.
Det var inte lätt att försöka skriva ihop 5 minuters material om honom på 1 timme. Men det gick.

Sen gav Martin oss nästa uppdrag. Då fick alla vars ett nytt ämne.

Denna gången fick jag om Melodifestivalen.
Jag följer ju inte ens det, jag har ingen aning om vilka som är med eller varför.
Så jag gick bara upp och klankade ner lite på melodifestivalen och konstaterade att det var bättre förr.
Men tydligen gjorde jag det bra efersom jag fick en hel del skratt på sättet jag gjorde det.

Sen fick publiken välja ett nytt ämne.
Då var det någon som tyckte att vi skulle prata om Jimmy Åkesson och Sverige Demokraterna.
Jag var då tvungen att fråga om dom ville att jag skulle vara för eller emot.
Någon tyckte att jag skulle vara för. Så det fick bli så.

Det gick så där... Det var lite roligt att försöka utmana sig själv på det sättet.

Efter pausen var det dags för finalen.
På Minuten.
Vi skulle prata oavbrutet i 1 minut, utan att upprepa oss eller komma av oss under 1 minut, om varför man solar i en rosa solstol.
Nu var publiken verkligen med på noterna och de sa till direkt när de tyckte att vi hade upprepat oss eller kommit av oss.
Det gav verkligen känslan av här och nu.
Efter ca 30-35 sekunder kom jag av mig... jag hade en plan men hur jag än försökte så snubblade jag på orden och det slutade med ett avbrott.

I det hela taget så var det en mycket lyckad kväll. Det var roligt, svårt men otroligt lärorikt.
Jag insåg ganska snabbt att jag behövde ett nytt sätt att komma på och strukturera upp material på. Men det var Ludde tacksamt nog snäll och tipsa mig om.

Övriga komiker: Mats Andersson, Ludde Samuelsson, Emma Knyckare, Rene Brauer.
Denna kväll bjöds det på Vegetarisk pytt i panna och öl.
Måste erkänna att det var fantastiskt gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0